marți, 25 septembrie 2012

Ne-a lovit Cornul, urmeaza si Laptele!

Dupa ce huzuream eu  (mai mult psihic, fizic sunt cam rupta :) ) ca gradinita cea noua este ok, adaptarea a fost buna, copiii sunt veseli, Doamnele, in mare, sunt pe partea cu plus ... azi m-a lovit Cornul!
"Cornul" din "cornul si laptele" evident.


Evident ca stiu ce inseamna acest concept, dar nu credeam ca va avea vre-odata legatura cu copiii mei, nu in viitorul apropiat cel putin, eram asa ... intr-o bula :)
Ma bucurasem ca scapasem de cele 3 mese pe zi cu: pui, cremvusti, parizer, pateuri, croasante, sau alte mancaruri gatite, total nepotrivite unor copii mici. Deja ajunsesem la cote alarmante cu panica, atata carne hormonata si o multime de alte lucruri care in nici un caz nu se pot numi "alimente", ce intra in corpurile unor copii, intr-o perioada atat de importanta a dezvoltarii lor fizice, zi de zi, 8 luni pe an!

Am zis ca facem eforturi in continuare ca, cel putin pe parte alimentara, sa-i mai supraveghem pe astia mici cat mai putem, sa le creem un start fiziologic, si mai ales psihologic, cat se poate de pozitiv. De partea educationala  ne ocupam din ziua intai, si ne-a iesit tare bine, nu ne vom opri acum. Nici nu ne bazam f tare pe ce ar trebui sa invete ei la gradinita. Acolo am insistat ca totusi trebuie sa mearga pentru a avea contact cu alti copii de varsta lor, daca vor nimeri si educatoare ok (ceea ce s-a intamplat) asta va fi pe plus.

"Contact cu copiii" insemnand si cafteli, si muci, si obiceiuri proaste, si tot felul. Sunt copii si e normal sa invete chestii de la alti copii, chiar daca noua nu ne comvin neaparat. Trebuie sa fie adaptati la cei de varsta lor, pe parcursul intregii vieti. Cu ei vor trai majoritatea vietii si treptat trebuie sa se adapteze.
Asta nu inseamna ca vor trebui sa fie la fel, sau ca vrem sa-i "uniformizam", desi sistemul cam asta vrea: o masa uniforma si ascultatoare. Punem foarte mult accent pe unicitate, pe dezvoltarea aptitudinilor, pe "trebuie sa te adaptezi, nu sa te identifici".

Evident ca nu am fost intrebata nimic despre niciunul din ei, dar am avut baza in ei ca pana acum au fost crescuti destul de ... darz, si se vor descurca indiferent ce se intampla. Oricum, chestia de baza a fost ca timpul petrecut acolo este doar atat, timp petrecut acolo. Nu inseamna o amprenta esentiala asupra intregii vieti. De asta ne ocupam noi, ca deasta suntem Parintii lor.

Impresiile au fost pozitive pana acum, totul merge bine, mai bine decat ma asteptam :)
Urmatoarele doua zile am sedinte cu parintii, la fiecare grupa, abia astept :D va fi o premiera, nu am mai fost niciodata :)

Si deviasem de la corn ...
Azi le-am gasit in rucsacele, indesate cate 3 ... painici, in tiple. M-am minunat, chiar nu stiam de unde sa "le iau"!
Am intrebat pe una din educatoare, mi s-a raspuns foarte vesel "pai nu stiti ca cei de la program normal (adica nu prelungit, cu dormit acolo), primesc "corn si lapte" zilnic?" Uau! ce avantaj! Imi venea sa le dau foc ascund pe undeva, desi ar fi fost degeaba, ei tot le vor primi zilnic, si nu cred ca pot face ceva in privinta asta.

Ei mananca bine acasa dimineata, obicei de pe vremea gradinitei celeilalte, cand incercam sa-i "indop" eu bine ca sa nu-i tenteze f tare parizerul sau pateurile de la micul-dejun. La pachet le dau fructe, nuci sau cate ceva facut de casa, plus sticla de apa. In ultimele zile le-am facut limonada, cu ceva miere si suc de afine de la borcanele cu sirop, sau catina, pentru ca ii incercau diverse in gat.
Mai mananca la 13, tot acasa, ce le prepar eu, cu tot simtul de raspundere si stiinta de care sunt in stare. Este mai mult decat suficient.

Evident ca am intrebat, si mi s-a raspuns ca majoritatea au senvis+prajiturica.
Senvis cu salam, normal (ca am aprofundat :) ). Prajitura ambalata (Barni e una din ele, ca tot nu stia Alexandra ce este :D).
Niciuna din ele nu este o optiune din punctul meu de vedere. Daca mi-ar sta in puteri ... le-as rade de pe fata Pamantului. Plus sucurile acidulate sau ne, cu care i-am vazut pe cei mai multi mergand in clase. Le fac atat de mult rau copiilor, cum nici nu ne imginam. Pe urma ne plangem in pumni de obezi, diabetici, alergici, sau mai rau.
Asta era sapt trecuta, cand inca nu realizasem ca si gradinitele sunt incadrate la "corn si lapte"!

Sa ma mai minunez ca sistemul vrea sa le creeze niste amintiri si gusturi (stiti cat de importante sunt amintirile legate de gusturile din copilarie!) legate de niste aluat indulcit, din faina alba, care nu prezinta nici un nutrient, pe langa multitudinea de adaosuri care au voie legal sa nu fie trecute pe eticheta, la o cantitate pe care ai mei nu o mananca nici pe o zi intreaga!
Serios! este un baton pe care eu l-as manca cu greu la o masa intreaga, chiar daca mi-ar fi tare foame, dar poate ca am eu stomacul mai mic, SAU poate ca sunt destul de informata sau "cu bani" (desi nu sunt deloc) incat sa nu mai merg pe principiul ca "umfla burta cu paine, sa tina de foame!" Si inca nu l-am gustat sa vad cat e de dulce, presupun ca o sa ma enervez si mai rau.
Stiti cat de daunator e zaharul alb, rafinat? si mai ales in cantitatile in care apare in ziua de azi in alimentatia populatiei? Groaznic! Strica o multime de chestii prin corp. Pe langa faptul ca produce dependenta, si  denatureaza gustul, astfel incat copiii nostri sunt mult mai greu de comvinsi sa ma mai manance fructe normale (nu ma refer la hibrizi super-indulciti si estetizati) sau sa bea un suc sanatos de fruct, proaspat stors.

Si mai urmeaza si laptele ... daca as fi foarte credincioasa as spune ca "ma rog la Dumnezeu sa nu le placa!", nu stiu la cine o sa ma rog! O sa sper ca nu o sa le placa si punct. Desi am o banuiala ca si acela o sa fie indulcit, ca de ... e pt copii ... Nu mai tin teorii despre ce parere am eu despre laptele ambalat, din magazine, presupun ca banuiti :)  Astept cu interes!

Chiar nu ma consider extrem de carcotasa, nu-mi pute totul in viata asta, insa recunosc, alimentar mi s-a pus pata de multa vreme pe societatea asta, care numai in favoarea omului (si in special a copiiilor) nu lucreaza. Atat ca produse oferite, cat mai ales ca educatie.
Si nici macar nu ma mai uit la TV de niste ani, ca sa ma enervez la reclamele la "alimente"! Prefer sa folosesc acel timp cercetand ce-mi place mie si ce ma intereseaza, nu ce mi se induce. Si sa inoculez copiiilor principii sanatoase de viata, nu sa ia de bun "ce se zice la TV".
Nu sa-i abandonez in fata TV-ului, sau oriunde altundeva, considerand ca "ei cresc si asa"! Cresc, dar cum? vreau sa fiu mandra de ei! Sau nu neaparat de ei, ca nu am nici o garantie despre cum vor ajunge, dar vreau sa fiu multumita ca eu am facut tot ce am putut. Si nu cu titlul "sa aiba cine-mi aduce o cana de apa, la batranete", ci sa ajut la formarea unor oameni pe picioarele lor, atat fizic cat si psihic.

Nu-mi dedic intreaga viata acestui aspect, dar este un aspect foarte important, ma formez si pe mine prin intermediul lor, si ma prefer de o mie de ori pe mine, cea care sunt acum, in urma a aproape 5 ani de "mama" decat pe mine cea de acum 5 ani. Si "mama" nu inseamna doar ca stergi la fund niste plozi.

Aventajele proiectului "cornul si laptele" ... singurul care imi vine in minte este acela ca umple burta unora care poate nu au posibilitati materiale, de pachet (si ma refer la "beneficiari", nu la producatori), dar oare saracia ne scuza ca putem fi atat de prostiti si predispusi intentionat la deteriorari ale corpului?

4 comentarii:

  1. Nu stiu cornul vostru cum e (ca se fac la nivel local contractele) insa al nostru contine zahar si grasimi hidrogenate (moartea!) si este f dulce la gust. Ce m-a deranjat e ca nu ma INTREABA nimeni, domle vrei asa ceva? Unii le mananca acolo, Mara nu ca ea are pachetelul ei...care culmea nu contine Barni (am vazut ulterior reclama tampita la Barni) dar tre sa fim corecti si sa zicem ca 90 la suta din parinti dau porcarii uriase zilnic copiilor. Pentru aia cornul asta si laptele deja sunt lux...pe langa BARNI :)))

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Surprinzator, cornul nu e deloc dulce, e doar o "franzela" si atat, dar sunt trecute zaharul si grasimile vegetale, pe eticheta :(
      Eu am trecut de ceva vreme de faza cu asteptatul sa ma intrebe cineva ceva, deja pentru anumite persoane (multe) sunt SF-uri ce spun eu aici, iar faza trista e ca daca lucrezi 10 ore pe zi, si mai faci si o ora-doua pe transport, te bucuri sa sti ca iti mananca copilul la gradinita, indiferent ce.
      Asta e ... fiecare doarme asa cum imi asterne, faptul ca nu esti informat totusi nu e o scuza sa-ti nenorocesti corpul, sau pe al altora, cu buna-stiinta. Daca ar auzi cineva ca un copil de 5 ani fumeaza sau se drogheaza, ar fi horor, dar faptul ca baga zilnic in ei junk-food ... deja e normalitate :(

      Ștergere
  2. bine faci ca urmaresti atent hrana copiilor , eu am avut probleme mari cu fiica-mea in acest sens , fac si eu ca babele :)))...pe vremea aceea nu era informare !

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Multumesc! incerc sa nu fiu chiar paranoica (desi sunt privita astfel de multi), insa alimentatia mi se pare de o importanta capitala, in dezvoltarea copiilor, si nu numai, fara a neglija, in nici un caz alte aspecte (fiziologice sau psihologice) ale vietii.

      Indiferent cata informare era sau nu, presupun ca ai fost un parinte responsabil, care a gandit cat de cat. Acum intalnesc atat de multe aberatii incat ... of, parca prea multa "generozitate" cu societatea asta de consum, nu mai gandim nimic, nu mai stim cum ne este bine, au prea mult impact cele ce se aud/vorbesc in jurul nostru.
      Cum poti sa concepi ca laptele din nu-stiu-ce produs (dulce!) ofera portia necesara de calciu, sau bauturi "pline de vitamine", sau ca margarina nu-stiu-care iti intareste inima, sau ca mesteci nu-stiu ce guma ca sa ai dinti sanatosi, parca prea sunt toate cu fundul in sus! Si repet, NU ma mai uit la TV de niste ani buni!

      Ștergere