vineri, 27 iulie 2012

Afine conservate in miere!

Nu stiu cate afine cresc prin alte zone, mai ales cele de campie, dar in zona Valcii (si mai sus) ar fi cate ceva :)

Noi am fost week-end-ul trecut, cu scop precis sa umplem burtile, cel putin, cu aceste minunatii datatoare de sanatate, si de colorat movaliu pe maini si limba - care de duce in timp, sau pe haine - care nu prea se mai duce deloc :)
Insa excursia respectiva nu s-a finalizat tocmai bine, sau nu a fost chiar asa cum o planificasem noi.

Afinele nu le-am intalnit chiar deloc, ne-am ostoit pofta cu ceva zmeura din padure si mai multa cumparata de la culegatorii de pe marginea drumului de pa Valea Oltului, la intoarcere.

Acum cred ca se gasesc culegatori care ofera si afine, daca aveti drum prin zone montane, nu ezitati, pretul cerut initial poate parea exorbitant dar se negociaza, si oricum, aceste bobite merita banii, sunt de o valoare inestimabila.

Dupa cum spuneam, in excursia partial ratata, noi ne-am cam busit masina, si o vreme ne mai linistim cu plimbarile ... off-road :) adica pe sus pe la munte, pe unde cresc si afinele de calitate ("mega-eco-bio-fancy-shmansy" :D).

Asta nu ma impiedica totusi sa-mi doresc afine si sa-mi misc bicicleta pana la piata pentru a le achizitiona. Acest lucru l-am facut chiar ieri, bicicleta mea arata tare haios: in cosul din spate avea un bax de 20 de borcane de 800ml (caci incep conservele in curand), pe stanga la ghidon aveam doua kg de afine proaspete, parfumate si mari, pe dreapta ceva miez de nuca si maruntisuri, in rucsacul din spate alte maruntisuri ... deci cam ca un melc cu casa in spate ... si cu bicicleta incarcata :))

Am ajuns acasa dupa 12, pe un soare de-ti lua pielea de pe tine, si ca "pedeapsa" ca m-am laudat cu afinele, ceva prieteni din Buc mi-au solicitat si ei "afine de-alea bune de la munte" :)
Asa ca am ajuns sa mai fac inca un drum la piata, pt inca 5 kg.


Diferenta dintre afinele de "cultura" si cele de pe munte, este cam cea dintre zmeura "de cultura" si cea din padure ... foarte usor de sesizat :)

Si cum am vrut ca afinele sa ajunga cat de cat intr-o stare comestibila-solida, nu comestibil-baubila (afinata), la capitala, ceea ce nu prea ar fi posibil daca s-ar afla ... intr-o punga, mi-a venit ideea sa le ofer prietenilor o varinata despre care am fost sigura ca ii va incanta, si anume afine conservate in miere.


Am primit acordul si m-am pus pe treaba: am ales afinele, le-am asezat in cateva castroane mari, am turnat ceva miere peste ele, le-am lasat peste noapte in beci, la racoare (nu am atata frigider disponibil pt asemenea cantitati si am zis sa nu se plictiseasca nici ele, au multe conserve cu care se pot imprieteni pe acolo :) ).


Astazi va urma partea de "imbuteliere", le voi pune intr-o parte din borcanele de 800, luate partial si pt mierea delicioasa, productie proprie, despre care va povesteam zilele trecute.


Afinele sunt culese din zona Voineasa, chiar din astea nu am in gradina mea :D, de catre familia unei doamne pe care o cunoaste o alta doamna cu care se stiu socrii mei :) Deci sursa de incredere, oricum, se vede pe fata si pe mainile oamenilor, ca sunt de incredere si in afara de a te pacali la cantar (ceea ce nu e cazul) nu au prea mult cum sa ... deterioreze marfa. Si prospetimea este vizibila cu ochiul liber.

Noi avem cantitati destul de mari, pe care le consumam mai ales iarna. Afine, ca atare, conservate cu zahar, in miere (pastrate la frigider), sau afinata sau ceva cremos de intins pe paine :)
Tin foarte bine, cel putin un an, mai mult nu stiu, nu au rezistat niciodata, ca le-am cam mancat :) .

Ideea de conservare in miere mi se pare foarte buna, mai reducem din zaharul care la alte conserve (gemuri, compoturi, nectaruri) este indispensabil ca si conservant (pe ideea de "conservantul cel mai putin daunator").
Afinele stau foarte bine in miere si le da un gust delicios, pe langa faptul ca isi potenteaza reciproc calitatile. Acum vedem daca reusesc sa le fac sa tina si fara a necesita frigider, posibil sa fermenteze, dar vedem.

LE: m-a sunat si tata sa-mi spuna ca vrea si el sa-i pregatesc "vreo 5kg asa" ... intr-un bidon, cu zahar, sa le faca afinata :))

Deci va avea ce transporta la capitala cumnata mea, care vine in vizita week-end-ul asta, sa o anunt sa-si ia o remorca mai marisoara, deja avem "comenzi" de la priteni, ii voi folosi drept cobai ca nu mai au rabdare  sa  testez eu una-alta :)

LE2: au fermentat pe termen lung si nu am vrut sa le pun "adjuvante" nici sa le tratez termic (ceea ce mi se pare o crima, atat pt afine cat mai ales pt miere). Deci tin in frigider, o luna-doua, dar cam atat. Cand am vazut ca nu le dovedesc, am separat sucul de bobite, pe primul l-am baut, pe bobite le-am bagat la congelator sa ne bucure burtile peste iarna.

3 comentarii:

  1. :) cate minunatii faci! ma bate gandul sa incerc si eu 1-2 borcane... te trag de maneca dupa ce ne intoarcem din concediu (adica pe la sf lui August), sa imi spui cum stai cu stocul. ;)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Vedem cum se comporta stocul, nu il dau pana cu sunt sigura ca e in parametri optimi, sa nu-mi fermenteze sau ceva, in camara "clientului" :) Cei caror le-am dat, au instructiuni clare sa-l tina la frigider si sa-l consume in mai o luna.
      Inca e sub observatie, e posibil ca oferta sa se transforme doar in una de "sirop de afine cu miere" :) mai vorbim pe parcurs.

      Ștergere