sâmbătă, 21 iunie 2014

Visine crude, la borcan

Reteta de la mama-soacra citire, pentru posteritate:

Se umple, cu visine frumoase, grasane, aromate si mai ales curatate de samburi, un castron/oloi de 5L (pana un deget sub margine), si se amesteca bine cu 1kg zahar si 4 aspirine pisate. Visinele trebuiesc acoperite complet cu lichidul propriu, care ramane cu burta pe afara poate mucegai sau se stafideste urat.
Se lasa la frigider peste noapte (max 24ore).

A doua zi se aduna si se da deoparte proteina alba (care nu mai misca), iese de la sine la suprafata, si se extrage cam jum de litru de zeama (se consuma sau se pune in sticla inchisa etans, nu necesita refrigerare). Nu-i obligatoriu sa extragem din zeama dar e bine pt a se pastra proportia intre cantitatea de fructe si cea de lichid, din fiecare borcan.


Se pune in borcane de 800ml (ies ca 7-8 borcane) visine+lichid, pana sub marginea cu filet. Deasupra se mai pun doua linguri de zahar, care se scufunda singur, apoi se presara cate o treime de aspirina pisata (cat sa acopere aproximativ intreaga surafata a lichidului).

Se capacesc borcanele cu visine, se spala exteriorul si se pun la frigider doua zile, apoi se scot la temperatura camerei si se supravegheaza inca o sapatamana.
Daca vreunul face pe nebunul si fementeaza (se vede urma de lichid visiniu, pe fundul borcanului si pe suprafata pe care acesta sta), se desface si se mai adauga o lingura de zahar si apoi un sfert de aspirina, se reia procedeul cu frigider doua zile si supravegheat la temperatura camerei.

In combinatia asta, visinele rezista fara probleme cativa ani de zile (4-5-6), depozitate in camara.
Visinele (scurse) dintr-un borcan sunt la fix pentru o tava de prajitura, dimensiune cam 27x37cm, blat de pandispan. Noi am manca dinasta zilnic daca nu ne-ar opri diverse mustrari de constiinta :)
Lichidul se consuma diluat cu apa, eventual cu extra lamaie si/sau miere, dupa preferinte.

Eu inca n-am facut cu mana mea, dar anul acesta am zis sa stau pe langa soacra pana la capat, sa-mi pot nota macar. De regula particip la diverse faze (cules, scos samburi, etichetat), restul savarsindu-se in vastele bucatarii socresti :) Nu aveam clara imaginea intregului ansamblu, acum am furat, gata! :)
Sper sa se tina soacra sanatoasa si totusi sa nu fie nevoie sa prestez eu, macar inca vreo 10-20 de ani! :)

Despre siropul de brad, zilele urmatoare, sper! :)

2 comentarii:

  1. Multzumesc, sper ca anul asta sa avem destule visine productie personala incat sa incercam sa punem in aplicare reteta de mai sus :-))) Dupa cum spune si domnul meu, incet-incet am sa ajung suficient de gospodina sa pun si "muraturi" :-)))

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. :)) Treaba cu muraturile mi se pare relativ simpla :) Pe mine ma sperie chestii in etape, combinatii, permutari :) De gen: zacusca, dulceturi, macerari ...
      Noi sa fim sanatoase, nu cred ca din cauza spiritul nostru gospodaresc (sau a lipsa lui) nu se mai invarte Pamantul :) Avem noi alte calitati :)

      Ștergere